وبلاگ

علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی

علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی-نیکالا

علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی در این مقاله به طور کامل بررسی شده است. کم شدن صدای اسپیکر خانگی مسئله ای است که حداقل یک بار افرادی که از اسپیکر خانگی استفاده می کنند با آن مواجهه می شوند.

در این مواقع بهترین و مهم ترین راه برای رفع مشکل، پیدا کردن علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی است. حتما باید قبل از هر اقدامی و پرداخت هزینه ای، بدانیم که به چه دلیل این اتفاق رخ داده است و به دنبال آن بهترین راه حل چیست؟

با کمی سرچ کردن و رفتن به بازار اسپیکرها می توان دریافت که انواع مختلفی از اسپیکر اعم از اسپیکر ایستاده، رومیزی، بی سیم، بلوتوثی، قابل حمل و… وجود دارد و علاوه بر این که هرکدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

در صورت نیاز به خرید اسپیکر ارزان و با کیفیت می توانید از طریق نیکالا اقدام کنید.

بحث علت یابی بسیار گسترده است؛ از این رو بسیاری از کاربران برای حل مشکل با سردرگمی مواجهه می شوند. سایت نیکالا به عنوان یکی از فروشگاه های اینترنتی قصد دارد در این مقاله، دیدگاه جامعی درباره علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی برای شما ارائه دهد.

اگر شما هم می خواهید از این به بعد خودتان بتوانید به بهترین و تخصصی ترین شکل ممکن عیب یابی کنید، این مقاله را حتما مطالعه کنید.

علت قطع شدن صدای اسپیکر خانگی

علت قطع شدن صدای اسپیکر-نیکالا

شاید این اتفاق را تجربه کرده باشید زمانی که می خواهید از اسپیکر خانگی خود استفاده کنید اما هرکاری می کنید صدایی از آن خارج نمی شود.

در این حالت به سرعت نباید این طور قضاوت کنید که علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی به خاطر نقص کامل سیستم است، بلکه مرحله به مرحله باید تمامی حالت های ممکن را بررسی کنید تا علت واقعی این مشکل را بیابید.

باتوجه به پیگیری ها از شکایت ها، مراجعه کردن ها و تماس گرفتن و مشورت گرفتن کاربران از وجود مشکلات اسپیکر خانگی خود، به این نتیجه رسیده ایم که به طور کلی یکی از رایج ترین مشکلات سیستم های صوتی به ویژه اسپیکر خانگی در نتیجه کابل های بی کیفیت و کابل کشی های معیوب و نامناسب است.

بنابراین اگر شما بهترین مدل اسپیکر خانگی را هم خریداری کنید اما نگهداری درستی از آن نداشته باشید ممکن است بعد از مدتی کیفیت صدای آن پایین بیاید.

توجه داشته باشید که ضربه خوردن اسپیکر، کشیدن محکم و یک دفعه ای کابل های اسپیکر می تواند کیفیت صدای آن را نیز تغییر دهد پس حتما به این نکات توجه داشته باشید.

پس اگر می میخواهید اسپیکر شما همیشه صدای قوی داشته باشد حتما یک بار دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

برای علت یابی ابتدا باید تمامی گیرنده های مربوطه را از آن جدا کنید. این نکته را فراموش نکنید که قبل از هر اقدامی باید نکات ایمنی را بلد باشید و آن را اجرا کنید که برای شما یا اسپیکر شما مشکلی ایجاد نشود.

اگر پس از بررسی و سالم بودن کابل ها، آن ها را به درستی سر جای خود وصل کردید و مشکل رفع شد، احتمالا علت به خاطر عدم اتصال کابل ها بوده است و یا این که همه کابل ها به درستی متصل نشده بودند. برای این که مطمئن شویم هر سیمی به درستی به جای مخصوص خود وصل شده است حتما باید دفترچه راهنمای اسپیکر خانگی تان را مطالعه کنید و طبق آن بررسی های لازم را انجام دهید.

این مورد را معمولا افراد تازه کار انجام می دهند و کابل ها را به سوکت مربوط به خودش نمی زنند.

اگر مشکل رفع نشد احتمالا باید وجود مشکل را در تنظیمات نرم افزار پیدا کنید. به منوی تنظیمات روی صفحه رفته و تمامی حالات تنظیمات مختلف بلندگو را بررسی و آزمایش کنید. حتی شاید در برخی موارد لازم باشد بلندگوها را به صورت دستی تنظیم کنید.

اگر مشکل باز هم رفع نشد می تواند دلایل دیگری داشته باشد؛ یا این که کلا قطعات بی کیفیت و نامناسب خریداری کرده اید و مشکل از خود دستگاه است که در این صورت برای درست ترین و بهترین اقدام این است که با یک تعمیرکار صحبت کنید.

این احتمال هم وجود دارد که کاهش یا افزایش یک دفعه ای برق ایجاد شده و اسپیکر شما را تحت تاثیر قرار داده است که در این صورت خرید محافظ برق را به شما پیشنهاد می کنیم.

تنظیم صدای باند خانگی

تنظیم صدای باند خانگی-نیکالا

برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید.

گاهی اوقات صدای اسپیکر شما به دلیل مشکلاتی در تنظیمات آن کم شده است به همین دلیل ما در این جا روش کلی تنظیم صدای باند خانگی را آموزش می دهیم.

  • بعضی از صداها دارای فرکانس بالا هستند و به اصطلاح صدای زیر دارند که با چرخش دکمه TREBLE می توانید صدای باند خانگی خود را شفاف تر کنید.
  • دکمه کنار آن دکمه BASSE است که روی تمامی باندهای خانگی وجود دارد با این دکمه می توانید صداهای با فرکانس پایین یعنی صداهای بم را شفاف تر کنید. این دکمه برای کسانی مناسب است که موزیک های بم را گوش می دهند که البته با تنظیم آن می توانید از صداهای هیجانی فیلم بکاهید تا اگر فردی در خواب بود نترسد.
  • دکمه MODE کارش این است که موزیک شما را با سبک های مختلف از جمله جاز، پاپ و… پخش می کند که با تنظیم آن بهترین حالت را می توانید برای موزیک های خود انتخاب کنید.

با تنظیم همین سه دکمه بسیاری از مشکلات شما در پخش صدا رفع خواهد شد.

تقویت صدای باند خانگی

تاکنون به این نکته دقت کرده اید که بلندگو ها را داخل جعبه های چوبی و پلاستیکی می گذارند؟ شاید تا الان فکر می کردین این کار برای زیبایی است. در واقع این کار برای افزایش کیفیت خروجی صداهای باند خانگی و اسپیکرها انجام می دهند. این کار باعث می شود صداهای باند با شدت و قدرت بیشتری پخش شود و امواج صوتی به یک باره در هوا پخش نشود.

برخورد امواج صوتی با وسایل خانه سبب کاهش صدای آن می شود به همین دلیل زمانی که خانه خالی است و شما صحبت می کنید صدای شما با قدرت بیشتری شنیده می شود.

کاری که می توانید شما برای تقویت خروجی صدای باندهای خانگی انجام دهید این است که، یک توییتر متحرک یا توییتر برش اضافه کنید و کیفیت صدای اسپیکر خانگی را به همین سادگی افزایش دهید. گاهی اوقات نیازی نیست که به دنبال علت کم شدن صدای اسپیکر باشید و باید دنبال راهکاری برای تقویت صدای آن باشید.

در این روش فقط کافی است یک سیم را به ورودی صدا که به اسپیکر متصل است وصل کنید و سیم اضافه را با یک خازن 3.3 میکروفاراد که بر سر راه آن یک تک سیم قرار می گیرد را به توییتر وصل کنید. بعد از آن شاهد تقویت بالای صدای اسپیکر خود خواهید بود.

یک کار ساده تر هم  می توانید انجام دهید و آن این است که باکس اسپیکر خود را بزرگ تر کنید تا صداها را با کیفیت و قدرت بیشتری گوش دهید.

راهکارهای حل مشکل کاهش صدای اسپیکر خانگی

کم شدن صدای اسپیکر خانگی از رایج ترین مشکلاتی است که برای هر کاربر می تواند اتفاق بیفتند.

علت کم شدن صدای باند خانگی، دلایل مختلفی دارد. از آن جایی که درصد زیادی از کاربران این حالت را تجربه می کنند بهتر است این قسمت مقاله را از دست ندهید.

یکی از دلایل کم شدن صدای اسپیکر خانگی که در عین سادگی شاید کم تر کسی به آن توجه کند این است که صدای خود فیلم یا موزیکی که گوش می دهید ضعیف است و تنها کافی است صدای آن را زیاد کنید.

شاید هم صدای تلوزیون یا موزیک درست است اما درجه بلندی صدای خود دستگاه مثلا تلویزیون کم است. حتی ممکن است مشکل در این دو حالت نباشد و خود تنظیمات اسپیکر روی بلندی کم باشد. بررسی تمامی حالات برای یافتن علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی مهم هستند.

جالب است بدانید یک دسته از شکایت ها از صدای اسپیکر خانگی به این دلیل است که در یک سری صحنه های فیلم که صدا بلند است، از اسپیکر صدای بسیار بلندی از آن شنیده می شود و این بلندی صدا همان قدر که برای کاربران آزار دهنده هست که صدای کم می تواند آزاردهنده و رنج آور باشد.

راه حل این مشکل هم در قسمت منوی تنطیمات  است. هم چنین بررسی موارد دیگر که در قسمت بالا گفته شد و بررسی مکان تعبیه اسپیکرها لازم است انجام شود تا مراحل علت یابی و سپس اقدام برای رفع مشکل به درستی صورت گیرد.

در قدم بعدی می توانید اتصالات را چک کنید تا مطمئن بشوید تمامی اتصالات درست هستند. هم چنین برای محکم کاری می توانید به دستگاه های مختلف هم اسپیکر را وصل کنیم تا از سالم بودن اسپیکر اطمینان حاصل کنید. علاوه بر اتصالات، بررسی دکمه ها و دیگر دستگاه ها و لوازمات جانبی نیز می تواند بسیار راهگشا باشد.

همان طور که در بخش قبل هم این نکته را متذکر شدیم. از علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی می توانیم به منبع برق و تنظیمات دستگاه هم اشاره کرد.

این نکته را حتما به یاد داشته باشید در مبحث برق، بررسی وجود یا عدم وجود برق در ساختمان، اتصالات برق با تمامی دستگاه ها و لوازمات جانبی اسپیکر خانگی، کابل ها و پریز برق مهم هستند و تمامی جوانب باید با رعایت نکات ایمنی بررسی شوند.

در قسمت تنظیمات نیز گاهی مجبور می شوید آن را کاملا ریست کنید. در صورت عدم اطلاعات کافی از منوی تنطیمات حتما به دفترچه راهنما، نمایندگی یا فرد متخصص در این زمینه رجوع کنید.

راه حل رفع مشکل صدای های نامطلوب از اسپیکر خانگی

گاهی اوقات از اسپیکر خانگی تان صدای آزاردهنده ای شنیده می شود به این صورت که هر کاری می کنید، رفع نمی شود.

این مشکل می تواند به دلیل وجود حلقه های زمین باشد. حلقه های زمین یکی از علت های مهم در ایجاد نویز و صداهای نامطلوب در سیستم های صوتی و حتی تصویری و کامپیوتری است. می توانید با استفاده از عایق حلقه ی زمین مشکل را رفع کنید.

عایق حلقه زمین را می توانید از مغازه های الکتریکی خریداری کنید و بین تقویت کننده صدا و اسپیکر قرار دهید. هم چنین خوب است از مشاوره با برق کار و یا نمایندگی اسپیکر خانگی مشورت بگیرید  و از آن ها هم کمک بخواهید.

از بررسی ظاهری دستگاه و لوازمات جانبی آن نیز غافل نمانید. گاهی اوقات وجود مشکل به دلیل پارگی و یا ایرادات بلندگوها است.

یکی از راه های مهم در پیشگری از این دسته و دیگر موارد در زمینه اختلالات صدا این است که توجه داشته باشیم چه مدل اسپیکر خانگی را برای خانه خود خریدای کنید.

حتما قبلا از خرید حضوری یا اینترنتی از تمام ویژگی های اسپیکر خانگی مطلع شوید و با در نظر گرفتن ویژگی های خانه خود و کاربردی که می خواهید از آن اسپیکر خانگی بهره مند شوید، بهترین و مناسب ترین مدل را انتخاب و خریداری نمایید.

در این زمینه اگر فکر می کنید اطلاعات کافی ندارید یا پس از مطالعه و تحقیق هنوز در انتخاب خود مردد هستید حتما با افراد تعمیرکار، نمایندگی ها و فروشنده ها صحبت کنید و از آن ها مشورت بگیرید. حتی تجربه کاربران در این زمینه نیز می تواند برای شما بسیار راهگشا و کارساز باشد.

راه حل رفع مشکل پخش صدا با تاخیر از اسپیکر خانگی

گاهی اوقات این اتفاق رخ می دهد که صدا با تصویر منطبق نیست و صدا با تاخیر شنیده می شوند.

برای حل این مشکل می توانید به قسمت تنظیمات بروید و هر موردی که فکر می کنید به تاخیر صدا می تواند ربط داشته باشد را بررسی کنید. اگر رفع نشد حتما به یک تعمیرکار حرفه ای و هم چنین نمایندگی اسپیکر خانگی مراجعه کنید و برای رفع این مشکل اقدام کنید.

علت کم شدن صدای ضبط خانگی

کم شدن صدای ضبط خانگی می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد. این مشکل ممکن است به دلایل فنی، محیطی یا تنظیمات باشد. برخی از دلایل به شرح زیر می باشد:

  1. وضعیت میکروفون: اگر میکروفون در حالت بی‌صدا یا حالت کم صدا باشد، صدای ضبط کم خواهد بود. بنابراین، از تنظیمات میکروفون اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که میکروفون به درستی فعال شده است.
  2. مشکلات نرم‌افزاری: بعضی از برنامه‌های ضبط صوت ممکن است تنظیمات صدای نامناسبی داشته باشند یا مشکلات دیگری دارند که باعث کاهش صدا می‌شود. در این صورت، اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزارهای مرتبط با ضبط صوت به‌روزرسانی شده باشند و هیچ مشکلی در آن‌ها وجود نداشته باشد.
  3. مشکلات سیم‌ها یا اتصالات: اتصالات نامناسب یا کابل‌های خراب می‌توانند باعث کاهش کیفیت ضبط صوت شوند. مطمئن شوید که تمامی کابل‌ها به درستی متصل شده‌اند و سالم هستند.
  4. مشکلات سخت‌افزاری: ممکن است دستگاه ضبط خود دچار مشکلات فنی شده باشد که باعث کاهش صدای ضبط می‌شود. در این صورت، بهتر است یک تعمیرکار متخصص را مشاوره کنید.

جمع بندی

به طور خلاصه کم شدن صدای اسپیکر خانگی علت های بسیار متنوع و مختلفی می تواند داشته باشد؛ آن چه مهم است این است که:

  • حتما با آگاهی درباره محصول و مناسب بودن آن با خانه و کاربردی که می خواهید از آن محصول داشته باشید، خریداری نمایید.
  • در نحوه استفاده و نگهداری آن کوشا باشید و شیوه درست را از دفترچه راهنما، بخش نمایندگی و… بیاموزید و به کار ببرید.
  • در صورت بروز مشکل، تمامی جوانب ممکن را بررسی کنید.
  • بررسی کابل ها، اتصالات، منبع برق، منوی تنظیمات، ایرادات ظاهری و نحوه چینش بلندگوها از دسته مواردی هستند که حتما باید بررسی شوند؛ چرا که رایج ترین مشکلات از این ها نشات می گیرند.
  • در صورت نیاز حتما با تیم پشتیبانی محصول و یا تعمیرکار تماس بگیرید.
  • وضعیت صدا: ممکن است اسپیکر در حالت بی‌صدا یا در حالت کم صدا باشد. در این صورت، باید از کنترل‌های صدا روی اسپیکر یا ریموت کنترل برای افزایش صدا استفاده کنید.
  • مشکلات دستگاه صوتی: احتمالاً دستگاه صوتی خود دچار مشکلات فنی شده است که باعث کاهش صدا می‌شود. در این صورت، بهتر است با یک تعمیرکار متخصص را مشاوره کنید.
  • مشکلات نرم‌افزاری: مشکلات نرم‌افزاری ممکن است نیز باعث کاهش صدا شوند. مطمئن شوید که نرم‌افزارهای مرتبط با اسپیکر شما به‌روزرسانی شده باشند و هیچ مشکلی در آن‌ها وجود نداشته باشد.

در صورتی که شما هم در این زمینه تجربه ای دارید می توانید در قسمت نظرات نیکالا با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *