وبلاگ

آموزش شارژ کارتریج تمام برندها

آموزش شارژ کارتریج-نیکالا

وقتی تمام مواد مصرفی پرینتر شما به اتمام رسید بهترین زمان برای شارژ کارتریج است. آموزش شارژ کارتریج برای تمامی برندهای پرینتر تقریبا ثابت است و امکان دارد در برخی از جزئیات تفاوت هایی وجود داشته باشد. آموزش قدم به قدم شارژ کارتریج باعث می شود تا بدون پرداخت هزینه های اضافه بتوانید شارژ کارتریج را انجام دهید.

کارتریج ها دارای انواع مختلفی برای پرینترهای رنگی، سیاه و سفید، لیزری و… هستند که شارژ به موقع آن می تواند در سطح کیفی عملکرد دستگاه پرینتر تاثیر بگذارد. شارژ این قسمت دستگاه به مهارت بالایی نیاز دارد که شما می توانید در ادامه آموزش آن را به صورت قدم به قدم یاد بگیرید.

نحوه شارژ کارتریج قدم به قدم

آموزش شارژ کارتریج به صورت قدم به قدم عبارتند از:

خرید کیت جوهر مناسب

کاربرانی که پرینتر جوهری استفاده می کنند می تواند این کیت را از لوازم جانبی و مصرفی کامپیوتر و دستگاه های اداری خریداری کنند.

در کیت جوهر تمام لوازم ضروری از قبیل سرنگ، خود جوهر، برچسب، ابزاری برای سوراخ کردن کارتریج و دفترچه راهنما درج شده است.

آماده سازی یک فضای اختصاصی برای تعویض

از آنجایی که احتمال ریختن جوهر هنگام شارژ کارتریج وجود دارد در نتیجه برای ایمنی کار، فضایی مناسب را انتخاب کنید که بعدا بدون دردسر بتوانید آن را تمیز کنید. لباس و دستکش مناسب هم برای تعویض لازم است.

از آنجا که لکه های این جوهر غیر قابل پاک شدن هستند پس حتما حین کار از لباس، دستکش، عینک و زیر انداز مناسب استفاده کنید.

خارج کردن کارتریج پرینتر

در این مرحله نوبت به خارج کردن کارتریج است. این مرحله در مدل های مختلف دستگاه متفاوت است اما کار چندان سخت و پیچیده ای نیست.

برای خارج کردن کارتریج در برخی از مدل ها لازم است که پرینتر را روشن کنید تا پرینتر به بخشی قابل دسترسی منتقل شود. در دفترچه راهنمای پرینتر نحوه صحیح خارج کردن کارتریج با توجه به مدل دستگاه شرح داده شده است.

در دفترچه کیت خریداری شده مراحل کار کاملا توضیح داده شده است. حتما در این مرحله کاملا بر اساس توضیحات دفترچه پیش بروید.

پیدا کردن سوراخ روی کارتریج

در برخی از مدل های کارتریج سوراخی برای وارد کردن جوهر تعبیه شده است؛ اما در برخی از مدل ها لازم است که خودتان این سوراخ را ایجاد کنید.

برای مشاهده و دسترسی سوراخ روی کارتریج باید برچسب روی آن را بکنید. برای کارتریج های چند رنگ چندین سوراخ وجود دارد تا هر رنگ از سوراخ جداگانه وارد کارتریج شود. در برخی از مدل های کارتریج چند رنگ، چندین سوراخ وجود دارد اما تنها یکی از این سوراخ ها به مخزن راه دارد. برای اینکه سوراخ اصلی را پیدا کنید می توانید از طریق یک سرنگ آن ها را امتحان کنید تا به مخزن اصلی دست پیدا کنید.

از طریق ورود سرنگ و امتحان کردن هریک از این سوراخ‌ها قطعا متوجه خواهید شد که کدام به مخزن جوهر راه دارد. توجه داشته باشید که برخی از سازندگان در روی کارتریج یک ورودی کوچک قرار می‌دهند که با پیچاندن باز می‌شود و به شما اجازه دسترسی به سوراخ کارتریج را می‌دهد. اگر هم این بخش کاملا بسته است باید ابتدا آن را با سورن داخل کیت باز کنید تا بتوانید جوهر را وارد کارتریج کنید.

سوراخ کردن کارتریج

برخی از کارتریج ها فاقد سوراخ هستند و اگر روی کار را نگاه کنید سوراخی برای تزریق و شارژ جوهر پیدا نمی کنید. در این مرحله باید خودتان یک ورودی برای جوهر ایجاد کنید. در برخی از کیت ها کارتریج ابزار مناسبی برای این کار قرار داده می شود. سوراخ ایجاد شده باید به اندازه ای باشد که بتوان سرنگ را وارد کارتریج کرد. این سوراخ باید بعد از شارژ مجدد بسته شود تا جوهر نشت پیدا نکند.

پر کردن سرنگ از جوهر

برای شارژ کارتریج ها سرنگ های مخصوصی طراحی شده است که باید آن ها را تا انتها وارد مخزن جوهر کنید و به آرامی آن را بالا بکشید تا مخزن سرنگ از جوهر پر شود. این کار باید با ارامی انجام شود تا هوا وارد سرنگ نشود.

وارد کردن سرنگ داخل کارتریج

در کیت های کارتریج سرنگ های مخصوص وجود دارد که باید در این مرحله آن را با جوهر پر کنید و به آرامی از سوراخ کارتریج یا سوراخ ایجاد شده توسط خودتان سرنگ را وارد کنید. سرنگ را تا حدی وارد کنید که با بافت اسفنجی انتهای کارتریج برخورد کند.

حال نوبت به خالی کردن جوهر می رسد تا هیچ گونه حبابی ایجاد نشود.

پر کردن کارتریج به طور کامل

در این مرحله نوبت به ریختن جوهر در کارتریج است. ریختن جوهر را باید تا زمانی که مقدار کمی از جوهر از سوراخ تزریق خارج می شود را ادامه دهید. بعد از پر شدن سرنگ را خارج کنید و اطراف سوراخ را با دستمال کاملا تمیز و خشک کنید.

پوشاندن سوراخ با چسب

برخی از کیت های کارتریج دارای برچسب هستند که می توانید از خود همین برچسب استفاده کنید؛ اما اگر کارتریج دارای برچسب نباشد از چسب شیشه موجود در منزل استفاده کنید و ورودی جوهر را به طور کامل مسدود کنید. پس از بستن ورودی جوهر مطمئن شوید که نشتی جوهر ندارد.

شارژ سایر کارتریج ها

از آنجایی که پرینترهای رنگی دارای چندین کارتریج هستند و یا از یک کارتریج چند رنگ تشکیل شده اند پس لازم است با هر بار شارژ، همه کارتریج ها را شارژ کنید. برای تشخیص اینکه کارتریج چه رنگی است باید ابتدا سرنگ را وارد هر سوراخ کنید و بعد رنگ را تزریق کنید.

نصب کارتریج

مرحله پایانی شارژ مختص به نصب کارتریج در داخل پرینتر و محل قبلی است. احتمالا چاپ های ابتدایی بعد از شارژ کیفیت چندان جالبی نداشته باشند. شما با پرینت گرفتن مداوم می توانید کیفیت چاپ را افزایش دهید. کار پرینت را تا حدی انجام دهید تا چاپ حالت عادی و باکیفیت پیدا کند.

نکته: مراحل عنوان شده تحت عنوان شارژ کارتریج را می توانید برای برندهای مختلف استفاده کنید. تمام مراحل انجام شده در بیشتر برندها یکسان هستند و تنها در برخی از جزئیات کوچک تفاوت دارند. در آخر خرید کارتریج اصلی باید در فروشگاه های معتبر و با ضمانت انجام شود تا باعث خرابی دستگاه و افت کیفیت چاپ نشود.

ابزار مورد نیاز برای شارژ کارتریج

ابزار مورد نیاز برای شارژ کارتریج-نیکالا

در آموزش شارژ کارتریج باید با ابزارهای مناسب برای انجام این فرآیند هم اشاره کرد. برای شارژ کارتریج بهتراست لوازم زیر را تهیه کنید:

  • کیت پر کردن یا شارژ جوهر (Ink Refill Kit)
  • داشتن یک میز یا یک سطح مسطح برای ادامه کار
  • رول دستمال کاغذی
  • ابزارآلات از قبیل پیچ گوشتی، دستکش
  • کاغذ یا روزنامه باطله
  • پارچه نرم و لطیف
  • یک ابزار لبه تیز

زمان شارژ کارتریج

وقتی با آموزش شارژ کارتریج آشنا شدید نوبت آن می رسد که زمان شارژ را تشخیص دهید. دستگاه پرینتر یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در ادارات، بیمارستانها، مراکز آموزشی و… است به طوری که لازم است در هر روز یا دو بار در هفته شارژ کارتریج انجام شود. عموما در بیشتر دستگاه ها پیغامی مبنی بر اتمام جوهر دستگاه نمایش داده می شود.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که تا زمانی که کارتریج قبلی کم رنگ چاپ می کند یا کیفیت چاپ پایین است اقدام به شارژ کارتریج نکنید تا زمانی که چراغ اتمام جوهر نمایش داده شود. اگر یکی از نشانه های زیر را مشاهده کردید به این معنی است که زمان شارژ فرا رسیده است.

  • اگر حدود 6 ماه از عمر کارتریج گذشته است قطعا زمان مناسبی برای شارژ است.
  • اگر شاخص جوهر به کمترین حالت ممکن برسد.
  • وقتی که جوهر تمام شود.

آیا بهتر نیست به جای آموزش شارژ کارتریج این قطعه را تعویض کرد؟

در حوزه شارژ کارتریج همیشه این چالش وجود دارد که چرا باید کلا کارتریج را تعویض نکنیم؟ آموزش شارژ کارتریج نسبت به تعویض این قطعه بسیار کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر است. هر وقت که زمان مناسب شارژ فرا برسد باید این کار سریعا انجام شود تا دستگاه خراب نشود. برخی از دستگاه ها دارای کارتریج غیر قابل شارژ هستند و باید بعد از اتمام تعویض شوند.

نکات مهم در شارژ کارتریج پرینتر

آموزش شارژ کارتریج تنها به پر و خالی کردن محفظه کارتریج خلاصه نمی شود. این کار باید با مهارت بالا انجام شود و تمام فوت و فن های لازم رعایت شود. اگر هر یک از مراحل عنوان شده به درستی پیش نرود قطعا کیفیت چاپ افت شدیدی پیدا می کند. نکات زیر در کنار آموزش می توانند به شارژ اصولی و صحیح کارتریج منجر شود:

  • برای نگهداری و حمل کارتریج باید آن را در حالت افقی نگه دارید.
  • کارتریج باید در دمای 0 تا 35 درجه سانتی گراد نگهداری شود.
  • در معرض نور شدید آفتاب، محیط پر گرد و غبار نگهداری نشود.
  • بهتر است بعد از سه بار شارژ کارتریج این قطعه کاملا تعویض شود چون در کیفیت چاپ تاثیر خوبی ندارد.
  • برای باز و بسته کردن کارتریج باید حتما از تجهیزات مناسب استفاده شود و فرد از دانش و اطلاعات کافی برخوردار باشد.
  • از ابزارهای تخصصی تعویض استفاده شود تا باعث خرابی کارتریج نشود.
  • پرینترهای لیزری ساختار ظریف و حساسی دارند و بهتر است عملیات شارژ توسط افراد متخصص و با مهارت انجام شود.
  • عملیات شارژ کارتریج و تونر در دستگاه های مختلف یکنواخت نیست از این رو هر کمپانی یک سری استاندارد خاص برای این کار مطرح می کند.

جمع بندی

از آنجایی که خرید کارتریج و جایگزین کردن آن با نمونه قبلی هزینه بر است در نتیجه بیشتر افراد ترجیح می دهند تا آموزش شارژ کارتریج را ببیند و به راحتی جوهر کارتریج را شارژ کنند. کیت های شارژ کارتریج به صورت کلی و اختصاصی طراحی می شوند. به این صورت که برخی از مدل ها تنها برای دستگاه های خاصی تولید می شوند.

مراحل شارژ کردن کارتریج بسیار راحت و البته اصولی است و نیاز به دقت و حساسیت بالایی دارد. با مراحلی که در بالا عنوان کردیم شما می توانید دستگاه خود را شارژ کنید و کیفیت چاپ را بالا ببرید. برای خرید کارتریج و کیت شارژ کارتریج می توانید از طریق نیکالا اقدام کنید. این مجموعه کارتریج های اصلی و اورجینال را با قیمت مناسبی عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *